Successful discussion within the framework of the Future Workshop 4.0

1.2.2022
Sven Fillinger
Expert knowledge

More than two hundred viewers digitally joined the livestream "The Car Dealership of the Future" on January 25, 2022. In addition to aubex Managing Director Sven Fillinger, three other experts were present. Together, they analyzed how processes and activities in car dealerships need to evolve to keep up with technological and social trends. The livestream was broadcast from the Future Workshop 4.0.

More than two hundred viewers digitally joined the livestream "The Car Dealership of the Future" on January 25, 2022. In addition to aubex Managing Director Sven Fillinger, three other experts were present. Together, they analyzed how processes and activities in car dealerships need to evolve to keep up with technological and social trends. The livestream was broadcast from the Future Workshop 4.0.

Die Automobilbranche ist eine der umsatzstärksten Branchen in Deutschland. Die Herzkammer der deutschen Industrie ist in der heutigen Zeit jedoch durch Megatrends wie der Digitalisierung mit erheblichen Veränderungen konfrontiert. Besonders Autohäuser und Werkstätten sind davon betroffen.

The megatrends of the automotive industry

Einflüsse der Megatrends sind im Bereich der Digitalisierung zum Beispiel immer komplizierter werdende Auto Softwares und sich verändernde Kundenbedürfnisse, wodurch der Druck nach spezifischem Wissen und digitalen Technologien in Autohäusern wächst. Aufgrund der Urbanisierung nehmen hingegen kollaborative Verkehrsmodelle an Bedeutung zu und machen den individuellen Besitz eines Autos überflüssig. Das klassische Autohaus verliert damit seinen Status. Hinzu kommen Effekte, die durch den Klimawandel ausgelöst werden und zum Beispiel den Boom nach Elektroautos fördern. Damit steigt wiederum der Wissensdruck auf Autohäuser.

Die Zukunftswerkstatt 4.0 stellt als Innovationslabor und Schulungszentrum Lösungen für die Veränderungen durch Digitalisierung, Urbanisierung und Klimawandel vor. Vor Ort können sich Unternehmen besonders mit Lösungen für den technologischen Transformationsprozess auseinandersetzen. Inspiriert von diesem nachhaltigen Blick in die Zukunft fand am 25. Januar 2022 letztlich der Livestream zum „Autohaus der Zukunft“ in der Zukunftswerkstatt 4.0 statt.

"The car dealership of the future" in the livestream

An invited quartet of experts discussed together in a livestream how processes and activities in car dealerships need to evolve to keep up with trends and safeguard the industry in the future.

In addition to aubex Managing Director Sven Fillinger, who has more than 12 years of experience as a service provider for car dealerships, there were three other speakers on the "Car dealership of the future". Dr. Stefan Reindl, as Professor of Automotive Economics at the University of Applied Sciences and Head of the Institute for Automotive Economics (IfA), was able to provide exclusive knowledge on the state of research. As editor-in-chief of the trade magazine AUTOHAUS, journalist Ralph Meunzel was again able to contribute suggestions and ideas from the perspective of a knowledgeable outside observer. As Managing Director of the WELLERGRUPPE, one of Germany's largest automotive trade groups with almost 2,000 employees at 30 locations throughout Germany, Burkhard Weller was once again able to shed light on the industry from the perspective of a group of companies.

The experts focused on the precise challenges facing the automotive industry. This was followed by a discussion of the steps that a car dealership must take and the processes and activities that must evolve in order to remain competitive. Lastly, the importance of digital transformation was also highlighted in collaboration with the audience.

Conclusion: A car dealership of the future cannot do without people

Sven Fillinger, Geschäftsführer der aubex GmbH, hält rückblickend folgendes zum “Autohaus der Zukunft” fest: “Obwohl Trends wie die Digitalisierung mit einem hohen Veränderungsdruck aufwarten, auf den man schnell reagieren muss, muss man sich dennoch die Zeit nehmen, eine Strategie für eine nachhaltige Lösung zu entwerfen”.

Die Anschaffung von neuen Gerätschaften sowie eine schlagartige Digitalisierung aller Arbeitsschritte erschwere letztlich nur die Arbeitskraft der Mitarbeiter sowie die Akzeptanz beim Kunden. Sven Fillinger erklärt: “Autohaus-Besitzer müssen eine Strategie entwerfen, die weiterhin die Kunden und Mitarbeiter in den Mittelpunkt stellt. Jegliche Veränderungen dürfen nicht den Menschen aus dem Auge verlieren. Erst auf Grundlage einer solchen Vorgehensweise können Trends bezwungen und die im Zuge der Digitalisierung notwendig werdenden Anpassungen von Prozessen umgesetzt werden.“

The speakers also agree that the shortage of skilled workers must be focused on in order to ensure sustainable security for the industry. To achieve this, companies in the automotive sector must offer high-quality training positions whose teaching also incorporates future-oriented change processes.

To view the livestream, click on the following link: Livestream.

Let's connect
Sven Fillinger
Chief Executive Officer

OTHER CONTRIBUTIONS

These articles might also interest
you.

We were there

Woooohhooooo!

NEWSLETTER

More updates
on the car dealership of the future?

Rank 21 of Germany's top employers in the SME sector

Follow us also on: